2/23/2011

Beza antara "bodo" dan "gila"

Seorang kawan, Zul menukar tayar keretanya yang pancit di sebelah pagar satu hospital gila terkenal tanah air. Nasib baik hari masih pagi, segar dan nyaman menghilangkan rasa letih dan geram kena buat kerja lebih awal pagi.

Sedang membuka skru satu demi satu kelihatan seorang pesakit lelaki datang ke tepi pagar lalu duduk mencangkung melihat Zul buat kerja. Dia hanya diam saja sambil melihat dengan penuh minat.

Satu demi satu skru dipulas dan di cabut lalu diletakkan di tebing longkang yang ditutup dengan besi, tanpa menghiraukan penonton yang seorang tersebut. "Ada juga teman" katanya dalam hati. Habis semua skru dibuka, Zul mencabut tayar yang pancit. Terlajak cabut dia tersepak semua skru habis jatuh di celah besi masuk ke dalam longkang.

Dia letakkan tayar di sebelah dan mula menghendap-hendap dalam longkang mencari skru yang terjatuh tadi. Dicubanya angkat penutup longkang terasa berat, lalu dia duduk mencangkung sambil menggaru kepala, "macam mana nak buat ni ?" tanya Zul dalam hati.

"Skru jatuh ka abang?", tanya orang gila yang asyik mencangkung dari tadi memecahkan kesunyian. Zul memusingkan mukanya melihat pesakit tersebut. Serius saja dia bertanya dan menantikan jawapan dari Zul.

Melihat keseriusannya, Zul menjawab juga, "ya!, kacau ni, macam mana nak pasang tayar?", rungut Zul.

"Abang..abang !" panggil orang gila tu lagi. "hah ! ada pa pulak?" jawab Zul.

"Kereta ada berapa tayar bang?" tanya orang gila tu lagi. "Empat biji la !" jawab Zul

"Satu tayar ada berapa skru bang?", tanyanya lagi penuh minat. "Empat", jawab Zul ringkas.

"Oooo!, abang ambil la tiap satu tayar satu skru, pasang kat tayar tu, jadi la satu tayar 3 skru semua, selesai masalah!" syor orang gila tu

"Ya tak ya jugak, pandai jugak hang ni ! tapi macam mana hang boleh ada kat sini?" hairan Zul dibuatnya.

"Saya bukan bodo bang !, tapi saya gila, sebab tu orang letak saya kat sini" jawab orang gila tu selamba lalu beredar dari situ.

Zul hanya diam mendengarnya. Ada beza antara gila dengan bodoh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DI DALAM

get this widget here

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...